sunnuntai 18. lokakuuta 2015

Lentopelon voittaminen

Lentopelkoinen maailmanvalloittaja






Kyllä, kuulitte aivan oikein. Kärsin valitettavasti lentopelosta, mutta haluan silti matkustaa mahdollisimman paljon. Lentopelko saa usein ihmiset välttämään matkustamista, mutta minun kohdallani tämä ei ole rajoittanut menohalujani ollenkaan :) . 

Olen lapsena lentänyt yhden kerran Rovaniemeltä Helsinkiin. Silloin en osannut pelätä lentämistä ollenkaan. Vanhemmalla iällä nousin ensimmäisen kerran koneeseen 20- vuotiaana, kun lensin Rovaniemeltä Tampereelle Air Balticin potkurikoneella. Minulla oli pieni aavistus siitä, että saattaisin olla lentopelkoinen, mutta rohkeasti sitä koneeseen kuitenkin noustiin. Koneen kiihdytettyä nousuun, menin aivan paniikkiin. Tuijotin kauhuissani silmät pyöreänä ikkunasta ulos, tuskan hiki valui selkääni pitkin ja sydämmeni pamppaili hullun lailla. Mieheni huomasi onneksi nopeasti reaktioni ja hän nappasi kädestäni kiinni. Pelkotilani eivät hellittäneet juurikaan nousun jälkeen, kun kapteeni ilmoitti turbulenssista. Tässä vaiheessa olin jo ihan varma ettei tästä matkasta hengissä selvitä. Turbulenssi kesti koko lennon ajan, joka ei ollut minun kannalta yhtään hyvä juttu. Istuin koko lennon ajan kauhun vallassa puristaen toisella kädellä mieheni kättä ja toisella lentokoneen istuinta. Muistan siellä yläilmoissa vannoneeni etten enää ikinä nouse lentokoneeseen, mutta kuinkas kävikään. Tämän vuoden puolella olen lentänyt pelkästään jo 18 lentoa :) !


Mikä saa minut lentämään pelosta huolimatta?

En yleensä mieti tuota lentopelkoani matkan varaus vaiheessa. Palo maailmalle on niin kova, että tuon seikan unohtaa helposti. Yleensä alan miettimään tuota pelko asiaa vasta lentokentällä. Lentäminen on kuitenkin niin pieni osa koko matkaa, ettei sen takia kannata jättää reissua tekemättä. Pelot on tehty voitettavaksi! Lisäksi lentäminen kiehtoo minua pelosta huolimatta. 

Alpit lentokoneesta kuvattuna


En ole vielä täysin onnistunut pelkoani voittamaan, mutta olen oppinut sietämään sitä eri tavalla, kuin aikaisemmin. Nykyään pystyn jo jonkin aikaa istumaan koneessa rauhallisesti. Kuitenkin kammoan edelleen turbulenssia ja koneen nousun aikana mieleeni hiipii kauhuskenaarioita. Paras lääke lentopelkoon on ollut siedätyshoito. Mitä enemmän olen lentänyt, sitä pienemmäksi pelko on muuttunut. Tarvitsen kuitenkin vielä alkoholia lennon aikana. Monet sanovat ettei alkoholia kannata nauttia, koska se voi lisätä pelkotiloja. Itseäni alkoholi kuitenkin auttaa hyvin paljon. En nyt tarkoita, että olisin aina humalassa lentokoneessa. Yleensä minulle riittää muutama lasillinen viiniä rentoutumiseen. 

Pitkät lentomatkat ovat vielä tuskallisia, mutta niistäkin selvitään jo :) . Yhden kaukoressun olen jo Aasiaan tehnyt ja lisää kaukomatkoja on varmasti tulossa. Atlantin yli en ole vielä uskaltautunut lentämään, mutta uskon asian korjaantuvan lähitulevaisuudessa, varsinkin kun Norwegian on aloittamassa edullisia lentoja Yhdysvaltoihin. 

Toivon todella että joku päivä olen selättänyt lentopelkoni kokonaan. Olen onnellinen siitä, että rohkenen uhmata tätä pelkoa ja lähden matkaan. Se fiilis on aivan mieletön kun lentokoneen laskutelineet iskeytyy maahan ja tajuat että hengissä ollaan edelleen :) .

Helsinki - Rovaniemi




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti