perjantai 23. lokakuuta 2015

Singapore - Bali matkakertomus osa 3

27.12.2014 Saapuminen Balille

Lento Balille lähti Singaporesta kolmen aikaan yöllä. Lensimme Jetstar Airwaysillä, josta ei ole mitään hyvää sanottavaa! Olin varannut lennot etukäteen bravoflyin kautta ja varausvaiheessa ei ollut mitään mainintaa matkalaukuista. Yleensä lippuja varatessa on se kohta, jossa kysytään otatko ruumaan menevää matkatavaraa. Eipä tullut mieleen, että minun olisi pitänyt ostaa Jetstar Airwaysin sivuilta erikseen matkalaukuille lippu! Oli mukava yllätys lentokentällä, kun virkaili tuumasi ettei teille kuulu matkalaukkuja lentolippuihin ja jos haluamme ostaa laukuillemme liput lentokentältä niin joudumme maksamaan matkalaukuista kilohinnan perusteella. Eihän siinä auttanut kuin nakata laukuista kaikki tarpeeton pois ja ostaa niille liput. Saimme matkalaukut kevennettyä alle 15 kiloon, mutta jouduimme maksamaan näistä silti 100 euroa laukulta! Siis aivan käsittämätön ryöstö hinta. No ei auttanut enää itku markkinoilla.

Kutan rantakatu

Saavuimme Balille 5 aikaan aamulla. Pääsimme viisumijonosta hyvin nopeasti läpi, kun siihen aikaan ei ollut paljoa ihmisiä kentällä. Emme törmänneet myöskään huijarilaukun kantajiin, jotka tarjoutuvat kantamaan matkalaukkua ja sen jälkeen pyytävät laukun kannosta rahaa.

Olimme varanneet Villan Seminyakin alueelta pariksi päiväksi. Villa oli niin ihana, että teen siitä oman postauksen myöhemmin :) . Menimme taksilla suoraan Villaan, vaikka tiesimme, että huoneeseen pääsisimme vasta iltapäivällä. Villan henkilökunta oli todella ystävällistä. He pahoittelivat sitä, kun heillä ei ollut tarjota huonetta jo aamulla. He lupasivatkin hoitaa ensimmäiseksi meidän huoneen vapaaksi, jotta pääsisimme vähän aiemmin huoneeseen. Jätimme matkalaukut villaan ja lähdimme etsimään aamupalaa. Villan henkilökunta olisi tarjonnut meille ilmaiseksi aamiaisen, jos olisimme jääneet villaan odottelemaan huoneen vapautumista. Päätimme kuitenkin lähteä aamiaselle muualle, jotta aika kuluisi vähän nopeammin. Aamiaisen jälkeen palasimme takaisin villaan ja jouduimme odottelemaan vielä muutaman tunnin huoneen vapautumista. Koko tämän ajan henkilökunta kantoi meille pientä evästä ja kahvia. Varmaan heillä kävi meitä sääliksi, kun olimme todella väsyneen näköisiä. En ole vastaavaa palvelua kokenut missään aikaisemmin ja siitä erityiskiitos Legian Kriyamaha Villalle!

Legian Kriyamaha Villa

Loppupäivän nautimme ihanasta villastamme ja omasta yksityisestä uima-altaastamme :) . Kävimme ainoastaan illallisella Seminyakin alueella.

28 - 29.12.2014 Seminyak

Pari seuraavaa päivää kiertelimme Seminyakin alueella. Seminyak oli aika nuhjuisen näköinen paikka, eikä siellä ollut oikein mitään jännää. Ihan ok shoppailupaikkoja löytyi, mutta nekin oli koluttu läpi jo yhdessä päivässä. Seminyakin ranta oli myös melko likainen paikka, joten sielläkin käytiin ainoastaan kääntymässä. Suurin osa ajasta menikin ihan vain villassa rentoutuessa.

Seminyak Beach

Toisena iltana villan henkilökunta järjesti meille illallisen Jimbaran Beachillä. Meitä tuli kyyti hakemaan suoraan hotellilta ja kuljettaja odotteli meitä koko illallisen ajan ravintolan edessä. Söimme ravintolan terassilla, josta oli näkymät suoraan merelle. Jimbaran on kuuluisa merihenkisistä ravintoloistaan, joten ruokalistalta löytyi pelkästään mereneläviä. Ruoka oli tuoretta, koska kalat ja äyriäiset otettiin suoraan elävinä altaasta. Emme ole kovinkaan kala ja äyriäisruokien ystäviä, mutta illallinen merenrannalla oli mukava kokemus. Suosittelen kaikkia käymään ainakn kerran Balin reissun aikana.

Illallinen Jimbarassa

30 - 31.12.2014 Siirtyminen Kutan alueelle ja Uusivuosi

Loppu aika Balin lomasta vietimme Kutan alueella. Hotelli oli Sun Island Hotel Kuta, joka oli kaikin puolin ihan hyvä hotelli. Sijainti oli hyvä ja hotelli oli siisti. Äänieristys oli kuitenkin surkea, joka oli ehkä ainut miinus hotellissa.

Kuta oli huomattavasti siistimpää aluetta kuin Seminyak. Tämä yllätti minut suuresti, koska kuvittelin asian olevan toisinpäin. Kuta on suosituin, mutta myös pahamaineisin alue Balilla varsinkin ilta-aikaan. Yhtenä iltana kävimme ilta-aikaan Kutalla illallisella, joka oli todella ahdistava kokemus. Kaduilla lähes joka toinen ihminen yritti tyrkyttää meille huumeita ja sieniä. En suosittele kenellekään liikkumista ilta tai yö aikaan Kutalla.

Kävimme tosiaan tuona iltana Sky Gardenissa syömässä. Kyseessä oli suuri yökerho, jossa oli myös buffet- ravintola. Ruoka oli todella halpaa ja buffet maksoi yhdeltä henkilöltä ainoastaan 3 euroa. Edullinen ruoka koitui kuitenkin minulle kohtalokkaaksi ja koin elämäni ensimmäisen ruokamyrkytyksen. Heräsin yöllä ensimmäisen kerran kolmen aikaan hengen ahdistukseen. Kävin säätämässä ilmastointia kylmemmälle ja menin jatkaaan unia. Sain nukuttua noin tunnin verran kunnes heräsin vatsakipuihin. Oksensin yöllä yhden kerran, jonka jälkeen menin takaisin nukkumaan. Sain oksentamisen jälkeen nukuttua aamuun asti, mutta aamupäivällä vointini meni todella huonoksi. Vesikään ei enää pysynyt sisälläni, vaan oksensin ihan kaiken ulos. Mahani oli älyttömän kipeä ja turvoksissa. En ollut koskaan kokenut yhtä huonoa olotilaa, en edes pahimmassa oksennustaudissa. Olin aivan hädissäni ja peloissani, joten päätimme kutsua lääkärin käymään hotellihuoneessamme. Lääkäri totesi ruokamyrkytyksen olevan todellinen ja hän kävi hakemassa minulle lääkkeitä. Huono oloni kesti ilta myöhään asti ja nesteet alkoivat pysyä sisälläni vasta illalla kahdeksan jälkeen. Jättäkää siis Sky Gardenin buffetit suosiolla väliin!

Uuden vuoden aatto menikin vielä vähän toipilaana. Meille kuului hotellin hintaan uuden vuoden gaalaillallinen, josta en valitetetettavasti voinut paljoa nauttia. Ei oikein ruokamyrkytyksen jälkeen ruoka maistunut vielä, joten meni vähän hukkaan tuo illallinen. Tarjoilijat luulivat etten pitänyt ruuasta, joten siinä oli mukava selitellä kaikille eilisestä ruokamyrkytyksestä. Illallisen jälkeen menimme katsomaan ilotulituksia Kuta Beachille, josta näki myös muiden rantojen ilotulitukset. Enpä ollut koskaan aiemmin katsonut ilotulituksia hiekkarannalla :) .

Vuoden vaihtuminen Kuta Beachillä

1-3.1.2015 Retket Balilla

Varasimme loppulomallemme retkiä Balilta. Kävimme Balin eläintarhassa iltavierailulla ja päiväretkellä kuljettajan kanssa, joka käytti meitä vesiputouksella, riisi- ja kahvitilalla sekä Ubudin apinametsässä. Olisimme halunneet käydä myös sukellusveneajelulla, mutta valitettasti kaikki retket oli jo buukattu täyteen.

Ilta eläintarhassa "night at the zoo" oli todella hyvin järjestetty kokonaisuus. Retkeen kuului kyyditys eläintarhaan, opastettu kierros eläintarhassa, elefantin syöttämistä sekä buffet-illallinen. Opastetun kierroksen aikana eläimiä pääsi katsomaan hyvin läheltä ja jopa ihan kosketusetäisyydelle. Tuli pideltyä muun muassa haukkapöllöä käsivarsilla ja oikeaa python- käärmettä olkapäillä. Aivan huikea kokemus :) .

Night at the zoo - Ubudin eläintarha

Retki kuljettajan kanssa kannattaa myös ehdottomasti varata. Saimme valita useammasta vaihtoehdosta missä kävisimme. Kuljettaja toimi samalla oppaana, joten hän kertoi meille paljon vesiputouksista ja riisinviljelystä. Kahvitilalla meillä oli tilan pitäjä oppaana ja pääsimme vierailun aikana maistelemaan tilan kahveja ja teemakuja. Vanijakahvi oli taivaallisen hyvää ja sitä tuli ostettua kotiinkin mukaan. Kahvitilalla oli myös Luwakkeja, joiden ulosteesta tehdään kahvia. Kakka kahvit eivät houkutelleet meitä kumpaakaan, joten ne jätettiin suosiolla väliin.

Riisipeltoa & kahvimaisteluja
Vesiputous & Rukouslähde

Ubudin apinametsässä oli myös mukava käydä. Apinoita on syytä varoa siellä, koska ne nappaavat ihmisiltä röyhkeästi tavaroita. Sattui myös yksi läheltäpiti tilanne, kun mieheni onnistui suututtamaan yhden apinan. Mieheni meni vain juttelemaan apinalle, kunnes tämä suuttui ja lähti jahtaamaan miestäni. Minä tietysti nauroin ihan kippurassa vähän matkan pässä :) .

Ubudin Apinametsä

Mielipide Balista

Bali oli ihan mukava paikka käydä, mutta tuskin menen käymään enää uudestaan. Mielestäni Balin maine on suurempi, mitä se todellisuudessa on. Varaussivustot kuvaavat paikkaa paratiisi saarena, mutta itse en sitä sellaisena nähnyt. Ainakin saaren eteläosa on kaukana paratiisista. Siellä näki enimmäkseen köyhyyttä ja liikaa turismia. Paikalliset tuputtivat tuotteitaan ja palveluitaan turisteille jatkuvalla syötöllä, joka alkoi käymään hermoille hyvin nopeasti. Se on ymmärrettävää, koska turismi on heidän elinehtonsa, mutta ei semmoista tämmöinen perussuomalainen jaksa kovin kauaa. Olisi ollut ehkä viisaampi vaihtoehto mennä saaren pohjoisosiin rauhallisimmille alueille. Halusin kuitekin nähdä nämä Balin kuuluisat alueet ja kulkeminen saaren pohjoisosista olisi ollut hankalaa.

Olen kertonut tässä aika paljon huonoja kokemuksia Balista, mutta oli siinä paljon hyvääkin. Ihmiset olivat todella ystävällisiä kun heitä tapasi muualla kuin myyntipuuhissa, varsinkin edellä mainittu villan henkilökunta teki todella suuren vaikutuksen . Taksikuskien kanssa oli myös mukava rupatella kaikenlaista matkojen aikana. Ruoka oli älyttömän hyvää ja edullista, vaikka ruokamyrkytys vähän häiritsikin ruokailunautintoja loman aikana. Bali sopii omasta mielestäni paremmin totaalisille rentoutujille, jolloin majoitus saaren pohjoisosista olisi hyvä vaihtoehto. Aktiivilomailijan kannattaa ehkä lähteä johonkin muualle, jossa liikkuminen on huomattavasti helpompaa.