keskiviikko 6. tammikuuta 2016

Liikkuminen Pietarissa

Pietarissa on toimiva julkinen liikenne, joten kaupungissa pääsee helposti paikasta toiseen. kaupungista löytyy metroverkosto, sekä busseja ja raitiovaunuja. Reissun aikana minua huvittivat trolloybussit, jotka ovat sähköllä toimivia linja-autoja. sähköauto kuulostaa nykyaikaiselta, mutta nämä olivat jotain ihan muuta. Bussit olivat riippuvaisia kaupungin yläpuolella kulkevista kaapelihässäköistä, jonka vuoksi nämä bussit eivät voineet vaihtaa edes kaistaa. Kaupunki oli aivan täynnä näitä kaapeleita, jotka olivat todella ruman näköisiä. Bussit näyttivät ihan heinäsirkoilta :D

Trolleybus. kuva lainattu


Metrolla liikuttiin melko paljon reissun aikana. Maksamiseen käytettiin metropoletteja, joita pystyi ostamaan kaikilta metroasemilta. Yhden poletin hinta on 35 ruplaa, joka on tämän päivän kurssilla 0,50 euroa. Osa metroista ja asemista olivat todella vanhoja, mutta jonkin verran kalustoa ja asemia oli jo uusittu. Vanhoissa metroissa asemat kuulutettiin vain venäjäksi, jonka vuoksi sai olla tarkkana että jäätiin oikealle asemalle. Uusissa metroissa oli jo käytössä valotaulu, josta oli helppo seurata metron etenemistä.


Taksit olivat yllättävän halpoja Pietarissa, mutta niiden käyttäminen ei ollut todellakaan yksinkertainen juttu. Pietarissa on satoja eri taksifirmoja, eivätkä taksit käytä mittareita. Homma pelaa siten, että hinta neuvotellaan ennen matkaa. Taksia ei myöskään saanut napattua kadulta viittomalla, vaan Venäjällä on tapana tilata kyyti soittamalla. Kaikista hauskinta tässä oli kuitenkin se, ettei kukaan taksikuski puhu englantia, joten kyydin tilaaminen ja hinnasta neuvotteleminen on venäjää puhumattomalle todella vaikeaa. Hotellit tilaavat taksin hyvin mielellään ja neuvottelevat hinnan valmiiksi. Saimme kyydin tilattua myös Nevskillä kahvilasta, jolloin kahvilan työntekijä järjesti meille kyydin. Pietarissa taksikuskien lisäksi lähes jokainen autoilija on potentiaalinen taksi. Venäjällä voi pimeän taksin napata mistä vain ja hinta neuvotellaan samalla tavalla kuin oikean taksin kanssa. Kuulostaa oudolta, mutta tämä on ihan yleinen tapana Venäjällä. Yhden pimeän taksin kyydissä menimme takaisin hotellille, kun venäläinen perhetuttuni järjesti meille kyydin kadulta.


Uusittu metroasema Pietarissa


Pietarissa takseja kannattaa ehdottomasti käyttää, jos hotelli ei ole kovin lähellä metroasemaa tai jos matka on pitkä. Kyydit maksoivat keskustan alueella 200-400 ruplaa, joka on euroissa noin 3 - 6 euroa. Eikä jouduttu kertaakaan istumaan edes Ladan kyydissä :). Suurin osa takseista oli kohtuu uusia. Kävimme yhtenä iltana taksilla kaupungin ulkopuolella flystation tuulitunnelissa, jonne oli 40 minuutin ajomatka. Saimme sovittua kyydiin 2000 ruplalla, johon sisältyi meno ja paluumatkat ja taksikuski odotti meitä perillä tunnin verran. hinta vastaa euroissa n. 25 euroa eli ei juuri mitään.


St. Peterspurg - Pietari satama


Taksikuskit olivat myös ihan asiallista sakkia. Eräskin kuljettaja höpötteli meille venäjäksi vaikka tiesi ettei me ymmärretä juuri mitään. Liikenne Pietarissa ei myöskään ollut niin paha kuin olisi voinut kuvitella. Keskustassakin oli todella suuria teitä, kaistoja oli parhaimmillaan varmaan 8. Vaikka taksin tilaaminen olikin välillä hankalaa niin hyvä asia Venäjän taksiliikenteessä on se, ettei tarvinnut pelätä huijatuksi tulemista. Hinta kun sovittiin etukäteen, niin tiesimme aina mitä kyyti tulee maksamaan. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti