maanantai 28. joulukuuta 2015

Omalla autolla Venäjälle

Tuli hankittua vuosiviisumi Venäjälle, jotta voisin käydä tankkaamassa halpaa itäbensaa autooni seuraavan vuoden ajan. Viisumin hankin alunperin tulevaa Pietarin matkaa varten, mutta ero kerta- ja vuosiviisumin välillä oli niin pieni, joten päätin ottaa pidempi aikaisen viisumin. Olen käynyt nyt 2 kertaa rajan toisella puolen tankkaamassa ja homma alkaa olemaan hyvin hanskassa. Ensimmäinen kerta oli jännä kokemus, mutta onneksi minulla oli aito venäläinen mukana. Aluksi ajattelin meneväni ekalla kertaa yksin, mutta onneksi otin hänet mukaan. Venäjän rajan ylittäminen ei ollutkaan niin yksinkertainen homma, kuin voisi kuvitella. Yksin olisin taatusti ollut ihan hukassa näin jälkeen päin mietittynä :) . 

Rajan ylittämiseen omalla autolla tarvitsee tietysti passin ja viisumin. Lisäksi kannattaa hankkia autolle vihreä kortti, jonka saa tilattua ainakin OP:ltä nettipankista. Kortti takaa vakuutuksien voimassaolon rajan toisella puolella ja se on maksuton. Venäjän puolelle matkustaessa matkavakuutus on pakollinen ja se on hankittava ennen viisumia. Muuta rajan ylittämiseen ei tarvita. Rekisteriote tulee olla luonnollisesti mukana ja jos ylität rajan toisen henkilön omistamalla autolla, tulee olla auton omistajalta valtakirja mukana. Lueskelin keskustelupalstoja, joissa useissa keskusteluissa oli mainittu ettei tankkausreissulle tarvitsisi valtakirjaa, mutta en laskisi sen varaan. Venäläiset tullimiehet olivat ainakin Sallan rajalla melko pelottavaa sakkia, joten en haluaisi joutua ongelmiin heidän kanssaan.



Audi TT - Venäjälläkin piipahtanut 




Sallan rajalla joutuu pysähtymään 4 kertaa ennen kuin pääsee vapaasti Venäjän puolelle. Ensiksi tullaan viralliselle rajanylityspaikalle, jossa auto täytyy jättää puomille ja käydä rakennuksen sisällä näyttämässä passia ja viisumia. Ensimmäisessä paikassa virkailijat ovat Suomalaisia, joten asiointi onnistuu helposti. Passin ja viisumin vilauttamisen jälkeen palataan autolle, virkailija avaa puomin ja matka jatkuu. Muutaman sadan metrin päästä tulee vastaan seuraava puomi ja pieni koppi, jossa yksi virjailija kököttää. Tässä kohtaa pitää pysyä autossa ja näyttää virkailijalle sormin, kuinka monta henkilöä autossa on. Tämän jälkeen puomi aukeaa ja taas päästään vähän matkaa eteenpäin. Seuraavaksi saavutaan tulliin, jossa auto jätetään hieman syrjään ja mennään taas rakennukseen sisälle. Sisällä mennään aluksi pienelle tiskille, jossa tulee näyttää auton rekisteriote sekä passi. Virkailija antaa maahantulokortit, jotka tulee täyttää kahteen kertaan. Kun maahantulokortit on täytetty mennään samalle tiskille uudestaan, jonka jälkeen virkailija päästää portista eteenpäin seuraavan virkailijan luo. Sitten on vuorossa auton tullaaminen, jonka auton kuljettaja tekee. Tullaamista varten kannattaa etukäteen täyttää tullilomake, joka löytyy täältä. Kaavake tulee täyttää kahteen kertaan. Tullaamisen jälkeen auton kuljettaja kävelee yksin takaisin autolle ja toinen tullivirkailija seuraa perässä. Virkailija pyytää avaamaan auton ovet ja kontin yksi kerrallaan. Tutkimisen jälkeen virkailija toivottaa hyvää matkaa ja autolla voi ajaa seuraavalle puomille, joka aukeaa heti. Tullin jälkeen tulee vastaan vielä yksi puomi ja pieni koppi, jossa tulee vielä kerran pysähtyä. Tässä vaiheessa pysytään autossa ja virkailija tulee ulos tarkastamaan passin vielä kerran. Tämän jälkeen virkailija palaa koppiinsa ja avaa viimeisen portin. Näiden vaiheiden jälkeen olet vapaa menemään. 





Sallan tankkausasema tulee heti viimeisen puomin jälkeen, joten matkalla ei voi todellakaan eksyä. Asemalta saa Dieseliä ja 95-bensiiniä. Asema on todella pieni, jossa maksu suoritetaan pieneen kioskiin. Asemaa ylläpitää Eastoil, jonne voi hankkia tankkauskortin. Ilman korttia täytyy maksaa ruplilla. Tällä hetkellä polttoaineen hinta rajalla on 0,50 €, joten aika halpaa :) .

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti