perjantai 4. joulukuuta 2015

Uudeksi vuodeksi Pietariin ja mietteitä venäläisistä

Vuoden vaihtumista ei vietetä tänäkään vuonna Suomessa, vaan uutta vuotta lähdetään juhlimaan Pietariin. Vähän erilainen uusi vuosi siis taas luvassa. Viime vuonna näitä juhlia vietettiin 30 asteen lämmössä hiekkarannalla ja tänä vuonna lähdetään morjestamaan pakkasukkoa Venäjälle :) . Reissuun lähdetään jälleen kerran aviomieheni kanssa, mutta tällä kertaa kyseessä ei ole perinteinen ulkomaan reissu, vaan vierailu lähivuosina perheeseen tulleen Igorin luona. Isäni on mennyt uusiin naimisiin Venäläisen naisen kanssa ja olen sitä kautta tutustunut hänen poikaansa. Hän on odottanut meitä jo kauan vierailulle ja päätin tänä syksynä, että tänä vuonna lähdetään oikeasti ja mikä sen parempi ajankohta kuin uusi vuosi. Mielenkiintoista lähteä katsomaan miten naapurissa vietetään näitä juhlia.

Kuva lainattu. http://www.bussimatkatoimisto.fi/wp-content/uploads/2013/08/Pietari1.jpg


Tässä alkaa jo odottamaan innolla tulevaa reissua. Viisumit on jo hankittu ja hieman olen ehtinyt reissua jo suunnittelemaan. Lähdemme tosiaan uuden vuoden aattona Rovaniemeltä lentämällä Helsinkiin, josta Pietariin jatkamme matkaa Allegron junalla. Pietarissa viivymme 4 yötä. Lennot Helsinkiin tulivat maksamaan 130 euroa per nenä ja junamatka 120 euroa hengeltä. Olisimme muuten lentäneet koko matkan, mutta lennot olivat todella kalliit Helsingistä Pietariin. 350 euroa on todella kallis hinta noin lyhyestä matkasta, joten päädyimme junavaihtoehtoon. Allegro on onneksi nopea junayhteys Pietariin. Matkan kesto on vain 3 tuntia, joten ei paha. 

Päätimme, että yövymme hotellissa, koska Igor asuu Pietarissa soluasunnossa ja halusimme omaa rauhaakin reissulla. Valitsin hotellin hyvin läheltä Igorin asuntoa, joten löydämme matkaoppaamme helposti joka päivä :). 4 tähden sokos hotelli oli todella halpa Venäjällä. Hintaa yölle tuli vain 40 euroa, johon sisältyi vielä aamupala! Siis aivan käsittämättömän halpa.
 



Monilla on todella suuria ennakkoluuloja Venäläisistä. Minullakin oli aiemmin, mutta nykyään olen ihan erimieltä. Ne Venäläiset keihin olen tutustunut ovat todella suuri sydämmisiä ja ystävällisiä ihmisiä. Isäni nykyinen vaimo on todella ihana ihminen ja hän on saanut aikaan paljon hyvää kotipaikassani. Olen todella kiitollinen, että isäni löysi juuri hänet elämäänsä. Monet Suomalaiset parjaavat venäläisiä ylimielisiksi roistoiksi, mutta se on turha yleistys heistä. Venäläsiä näkyy hyvin paljon täällä Suomessa uuden vuoden aikaan, jolloin varakkaat venäläiset tulevat tänne. He ovat usein röyhkeitä ja koppavia, mutta niin on useimmat varakkaat suomalaisetkin. Vähempi varaisilla venäläisillä ei ole varaa tulla suomeen, joten harva meistä edes heitä tapaa. Minä olen heitä tavannut ja voin sanoa, että he ovat äärimmäisen ystävällisiä ja todella vähään tyytyväisiä. Olen iloinen, että olen saanut tutustua heihin. 



Olen jo niin innoissani tästä matkasta, etten malttaisi odottaa vielä neljää viikkoa. Mahtavaa päästä reissuun taas 5 kuukauden jälkeen. Onneksi ensi vuodelle on jo yksi reissu varattuna ja yksi jo suunnitteilla ;). Mutta näistä matkoista puhutaan myöhemmin blogissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti